اکسپرت فول ترید دماوند

لذت سود کردن در بازار مبادلات ارز(فارکس) با استفاده از اکسپرت قدرتمند دماوند

اکسپرت فول ترید دماوند

لذت سود کردن در بازار مبادلات ارز(فارکس) با استفاده از اکسپرت قدرتمند دماوند

:: دوره مبتدی - درس نوزدهم ::

اصطلاحات فارکس و دستورها

 

:: آموزش مبتدی - درس نوزدهم

 

مثل هر مهارت جدیدی که یاد می گیرید، نیاز به یادگیری اصطلاحات مربوطه دارید. شمای مبتدی باید اصطلاحات خاصی را مثل کف دست خود بشناسید و سپس معامله کنید. برخی از این اصطلاحات را قبلا یاد گرفته اید، اما مرور آنها ضرری ندارد.

 

ارزهای اصلی و غیر اصلی

 

به هشت ارز پر معامله ( USD, EUR, JPY, GBP, CHF, CAD, NZD, AUD ) ارزهای اصلی یا "ماژورها" گفته می شود. اینها نقدترین و جذاب ترین ارزها هستند. به تمام ارزهای دیگر ارزهای مینور یا غیر اصلی گفته می شود.

 

ارز پایــــه

 

ارز پایه اولین ارز در هر جفت ارز است. مظنه ارز نشان می دهد ارزش ارز پایه در مقابل ارز دوم چقدر است. برای مثال، اگر نرخ USDCHF برابر با 1.6350 است، آنگاه یک USD ارزش 1.6350 CHF را دارد.

 

در بازار فارکس، دلار آمریکا معمولا "ارز پایه" برای مظنه در نظر گرفته می شود، بدین معنی که مظنه به صورت واحدی از 1 دلار آمریکا در ازای هر ارز دیگر اعلام شده در جفت ارز است. استثناهای مهم در این قانون عبارتند از : پوند انگلیس، یورو، دلار استرالیا و نیوزلند.

 

ارز متقابل

 

ارز متقابل ارز دوم در جفت ارز است. به ارز دوم غالبا ارز پیپ گفته می شود و هر سود یا زیان واقعی بر حسب این ارز بیان می شود.

 

پیپ

 

پیپ کوچکترین واحد قیمت برای هر ارز است. تقریبا تمام جفت ارزها از پنج رقم معنادار تشکیل می شوند و اکثر جفتها دارای رقم اعشار بلافاصله بعد از اولین رقم هستند، یعنی EURUSD برابر با 1.2538 است. در این مثال، یک پیپ برابر است با کوچکترین تغییر در رقم چهارم اعشار - یعنی 0.0001، بنابراین، اگر ارز متقابل در هر جفت ارز USD باشد، آنگاه یک پیپ همیشه برابر است با یک صدم سنت.

 

استثناهای مهم جفت ارزهای حاوی ین ژاپن اند که در آنها هر پیپ معادل 0.01 است.

 

پیپت

 

پیپت یک دهم پیپ است. بعضی از کارگزاران پیپ های کسری، یا همان پیپت ها، را برای دقت بیشتر در اعلام مظنه اعلام می کنند. برای مثال، اگر EURUSD از 1.32156 به 1.32158 حرکت کند، 2 پیپت حرکت کرده است.

 

قیمت فروش

 

قیمت فروش قیمتی است که در آن بازار حاضر به خرید جفت ارز خاصی از شما است. در این قیمت، معامله گر می تواند ارز پایه را به فروش برساند. ارز پایه در سمت چپ مظنه نشان داده می شود.

 

برای مثال، در مظنه 1.8812/15 GBPUSD، قیمت پیشنهادی 1.8812 است. این بدان معنی است که یک پوند انگلیس را به مبلغ 1.8812 دلار آمریکا به فروش می رسانید.

 

قیمت خرید

 

قیمت خرید، قیمتی است که در آن بازار حاضر به فروش جفت ارز خاصی به شما است. در این قیمت، می توانید ارز پایه را خریداری کنید. قیمت خرید در سمت راست مظنه نشان داده می شود.

 

برای مثال، در مظنه 1.2812/15 EURUSD، قیمت خرید برابر با 1.2815 است. این بدان معنی است می توانید یک یورو را با 1.2815 دلار آمریکا خریدرای کنید. به قیمت خرید قیمت عرضه هم گفته می شود.

 

کارمزد فروش/خرید

 

کارمزد تفاوت بین قیمت فروش و قیمت خرید است. "مظنه رقم بزرگ" اصطلاح فروشنده است که اشاره به چند رقم اول نرخ تبادل دارد. این ارقام معمولا در مظنه فروشنده حذف می شوند. برای مثال، نرخ USDJPY ممکن است 118.34/118.30 باشد اما بطور شفاهی بدون سه رقم اول و به صورت "34/30" نقل می شود. در این مثال، USDJPY دارای کارمزد 4 پیپ است.

 

تبدیل مظنه

 

نرخ های تبادل در بازار فارکس با استفاده از فرمت زیر بیان می شوند:

 

فروش/خرید - ارز متقابل/ارز پایه

 

هزینه تراکنش

 

مشخصه مهم کارمزد پیشنهاد/درخواست این است که برابر است با هزینه تراکنش برای معامله رفت و برگشتی. رفت و برگشتی به معنی خرید (یافروش) و معامله جبران فروش (یا خرید) با همان اندازه در همان جفت ارز است. برای مثال، در مورد نرخ EURUSD با 1.2812/15، هزینه تراکنش سه پیپ است.

 

فرمول محاسبه هزینه تراکنش است:    قیمت فروش - قیمت خرید - هزینه تراکنش (کامزد)

 

ودیعه (وجه الضمان)

 

وقتی حساب ودیعه جدیدی را با کارگزار فارکس باز می کنید، باید حداقل مبلغ را برای آن کارگزار سپرده گذاری کنید. این حداقل مبلغ از یک کارگزار تا کارگزار دیگر متفاوت است و می تواند 100 دلار تا 100000 باشد.

 

هر بار که معامله جدیدی را انجام می دهید، درصد معینی از مانده حساب در حساب ودیعه به عنوان ودیعه الزامی اولیه برای معامله جدید بر اساس جفت ارزهای مربوطه، قیمت فعلی آن، و تعداد واحدها (یا لات های) معامله شده کنار گذاشته خواهد شد. اندازه لات معمولا به ارز پایه اشاره دارد.

 

برای مثال، فرض کنید حساب مینی باز می کنید که اهرم 1:200 یا ودیعه 0.5% را فراهم می کند. حسابهای مینی لات های کوچک را معامله می کنند. فرض کنیم یک مینی لات برابر با 10000 دلار است. اگر یکی مینی لات باز کنید، به جای ارائه 10000 دلار کامل، فقط به 50 دلار نیاز دارید (50$ = 0.5% 10000x)

 

ضریب اهرمی

 

ضریب اهرمی عبارتست از نسبت سرمایه استفاده شده در یک معامله به موجودی لازم (ودیعه). اهرم توانایی کنترل مقادیر زیاد دلار با مقدار نسبتا کمی از سرمایه است. اهرم بین کارگزاران مختلف به طور چشمگیری متفاوت است، از 1:2 تا 1:500.

 

انواع دستورها

اصطلاح "دستور" اشاره به نحوه وارد شدن یا خارج شدن از معامله دارد. در اینجا انواع مختلف دستورها در بازار ارز را بررسی می کنیم.

مطمئن شوید که به انواع دستورهایی که کارگزارتان می پذیرد مسلط هستید. کارگزاران مختلف انواع مختلف دستورها را می پذیرند.

چند نوع دستور اصلی وجود دارد که همه کارگزاران ارائه می کنند و برخی دیگر که عجیب و غریبند.

 

انواع دستور

دستور بازار، دستوری برای خرید یا فروش با بهترین قیمت موجود است.

به عنوان مثال، قیمت خرید نزد کارگزار برای EURUSD در حال حاضر 1.2140 و قیمت فروش 1.2142 است. یعنی اگر میخواهید EURUSD را در بازار خرید کنید، قیمت 1.2142 مناسب شماست. روی BUY کلیک می کنید و نرم افزار معاملاتی شما فورا دستور خرید را در آن قیمت اجرا می کند.

قیمت فعلی را دوست دارید، یک بار کلیک می کنید و مال شماست!

دستور محدودیت ورود (Limit Entry Orders)

محدودیت ورود دستوری است که برای خرید زیر قیمت بازار یا فروش بالای قیمت بازار با قیمت خاصی قرار داده می شود. به عنوان مثال، EURUSD در حال حاضر در 1.2050 معامله می شود. میخواهید اگر قیمت به 1.2070 برسد آن جفت ارز را بفروشید. می توانید در مقابل مانیتور خود بنشینید و صبر کنید تا قیمت به 1.2070 برسد و سپس در آن نقطه روی دستور فروش کلیک کنید یا میتوانید دستور محدودیت فروش در 1.2070 تنطیم کنید. آنگاه می توانید از کامپیتور خود فاصله بگیرید و در کلاس خوشنویسی شرکت کنید!

اگر قیمت تا 1.2070 بالا رود، نرم افزار معاملاتی به طور خودکار دستور فروش را با بهترین قیمت موجود اجرا خواهد کرد.

زمانی از این نوع دستور ورود استفاده می کنید که فکر می کنید وقتی قیمت به رقم تعیین شده توسط شما می رسد، روند حرکتی معکوس خواهد شد!

دستور توقف ورود (Stop Entry Order)

دستور توقف ورود، برای خرید بالاتر از قیمت بازار یا فروش زیر قیمت بازار با قیمت خاصی قرار داده می شود.

به عنوان مثال، GBPUSD در حال حاضر در قیمت 1.5050 معامله می شود و رو به بالا می رود. شما بر این باورید که اگر قیمت به 1.5060 برسد باز هم افزایش خواهد یافت. یکی از موارد زیر را انجام دهید: در مقابل کامپیوتر بنشینید و وقتی قیمت به 1.5060 رسید در بازار خرید کنید یا دستور توقف ورود در 1.5060 تنظیم کنید. زمانی از دستور توقف ورود استفاده می کنید که احساس می کنید قیمت در یک جهت حرکت خواهد کرد!

دستور توقف زیان (Stop Loss Order)

دستور توقف زیان، نوعی دستور به منظور جلوگیری از زیان های اضافی در زمانی است که قیمت علیه شما حرکت می کند. این نوع دستور را به یاد داشته باشید. دستور توقف زیان اجرا می شود تا زمانی که موقعیت نقد شود یا دستور توقف زیان را لغو کنید.

برای مثال، EURUSD را در قیمت 1.2230 خریداری می کنید. برای محدود کردن حداکثر زیان، دستور توقف زیان را در قیمت 1.2200 تنظیم می کنید. این بدان معنی است که اگر در تشخیص اشتباه کردید و EURUSD به 1.2200 کاهش یافت، نرم افزار، معامله شما را به صورت خودکار در قیمت 1.2200 به فروش می رساند. یعنی بهترین قیمت موجود اجرا شده و موقعیت شما با زیان 30 پیپ بسته می شود. (زندگی بالا و پایین داره!)

توقف زیان بسیار مفید است. اگر نمی خواهید تمام طول روز در مقابل مانیتور بنشینید و نگران باشید که تمام پول خود را از دست می دهید، به سادگی می توانید دستور توقف زیان را برای هر معامله تنظیم کنید تا به سایر کارهایتان برسید.

دستور توقف زیان متحرک (Trailing Stop)

توقف زیان متحرک، نوعی دستور توقف زیان است که مربوط به معامله ای است که با نوسان قیمت حرکت می کند.

فرض کنید که تصمیم دارید USDJPY را با قیمت 90.80 به فروش برسانید و برای آن توقف زیان متحرک 20 پیپ در نظر می گیرید. این بدان معنی است که در ابتدا، توقف زیان شما در 91.00 است. اگر قیمت پایین رود و به 90.50 برسد، توقف زیان حرکت کرده و به قیمت 90.70 تغییر می کند.

فقط به یاد داشته باشید که توقف شما در این قیمت باقی خواهد ماند. در صورتی که قیمت علیه شما حرکت کند توقف شما تغییر نخواهد کرد. بعنوان مثال: با توقف متحرک 20 پیپ، اگر USDJPY به قیمت 90.50 برسد، توقف شما به قیمت 90.70 حرکت خواهد کرد. با این حال، اگر قیمت ناگهان تا 90.60 حرکت کند، توقف شما در 9.70 باقی می ماند.

معامله شما تا زمانی باز خواهند ماند که قیمت 20 پیپ بر علیه شما حرکت کند. هنگامی که قیمت به توقف متحرکت می رسد، دستور اجرا خواهد شد و موقعیت به صورت اتوماتیک بسته می شد.

دستورهای عجیب و غریب

مناسب تا لغو (Good Till Cancelled)

دستور GTC در بازار فعال باقی می ماند تا زمانی که تصمیم بگیرید آن را لغو کنید. کارگزار شما هرگز دستور را لغو نمی کند. بنابراین این مسئولیت شما است که به یاد داشته باشید دستور برنامه ریزی شده دارید.

خوب برای روز (Good For Day)

دستور GFD در بازار تا پایان روز معامله باقی می ماند. از آنجا که بازار ارز 24 ساعته است، این معمولا به این معنی است که دستور شما در ساعت 17:00 به وقت EST بسته خواهد شد، زیرا این زمان بسته شدن بازار آمریکا است، اما توصیه می کنیم با کارگزار خود دوباره چک کنید.

یکی دیگر را لغو کند (One Cancels Other)

دستور OCO ترکیبی از دو دستور ورود و/یا توقف زیان است. دو دستور با متغیرهای قیمت و مدت زمان در بالا و پایین قیمت جاری قرار داده می شوند. هنگامی که یکی از دستورات اجرا شود دستور دیگر لغو می شود.

فرض کنید EURUSD در قیمت 1.2040 است. میخواهید با 1.2095 بیش از سطح مقاومت خرید کنید یا اگر قیمت به کمتر از 1.1985 آمد موقعیت فروش را شروع کنید. در نتیجه اگر قیمت به 1.2095 برسد، دستور فروش اجرا خواهد شد و دستور فروش 1.1985 به طور خودکار لغو خواهد شد.

یکی باعث اجرای دیگری می شود (One Triggers Other)

OTO برعکس OCO است، زیرا تنها زمانی دستور را قرار می دهد که دستور دیگر نیز اجرا شده باشد. دستور OTO را زمانی تنظیم می کنید که می خواهید سطوح سود و توقف زیان را از قبل تنظیم کنید حتی قبل از وارد شدن به معامله.

بعنوان مثال، USDCHF در حال حاضر در قیمت 1.2000 معامله می شود. شما بر این باورید که اگر قیمت به 1.2100 برسد، روند حرکت معکوس خواهد شد و سیر نزولی می گیرد اما فقط تا قیمت 1.1900

به منظور انجام این معامله در زمانی که به اینترنت دسترسی ندارید، محدودیت فروش را در قیمت 1.2100 تنظیم می کنید و در همان زمان، محدودیت خرید مربوطه را در 1.1900 قرار می دهید، و توقف زیان را در 1.2100 تنظیم می کنید. بعنوان OTO، هر دو دستور محدودیت فروش و توقف زیان تنها در صورتی قرار داده می شوند که دستور فروش اولیه شما در 1.2000 اجرا شود.

نتیجه گیری

انواع دستور عمومی (دستور مستقیم بازار، محدودیت ورود، توقف ورود، توقف زیان و توقف زیان متحرک) معمولا دستورات مورد نیاز همه معامله گرانند.

مگر اینکه معامله گر کهنه کاری باشید (نگران نباشید، با تمرین و زمان چنین خواهید شد)، و سیستم معامله ای طراحی کنید که نیاز به تعداد زیادی دستورهای ترکیبی در بازار در هر زمان داشته باشد.

در وهله اول به امور اصلی بچسبید.

اطمینان حاصل کنید که قبل از اجرای معامله، دستورات معاملاتی کارگزار خود را به طور کامل درک می کنید و با آن راحت هستید.

همچنین، همیشه اطلاعات خاص دستور را با کارگزار خود چک کنید تا ببیند که اگر موقعیتی بیشتر از یک روز طول بکشد هزینه Rollover شامل آن می شود یا خیر. ساده نگه داشتن دستورات بهترین استراتژی است.

با پول واقعی معامله نکنید تا زمانی که سطح راحتی بسیار بالایی با نرم افزار معاملاتی مورد استفاده و سیستم ثبت دستور آن به دست آورید. معاملات اشتباه بیشتر از آنچه که فکر می کنید اتفاق می افتند!



 

 






 

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد