اکسپرت فول ترید دماوند

لذت سود کردن در بازار مبادلات ارز(فارکس) با استفاده از اکسپرت قدرتمند دماوند

اکسپرت فول ترید دماوند

لذت سود کردن در بازار مبادلات ارز(فارکس) با استفاده از اکسپرت قدرتمند دماوند

آشنایی با شاخص‌های سهام مهم جهانی

شاخص داوجونز (Dow Jones)

شاخص داوجونز آمریکا یا Dow Jones یکی از شاخص‌های اصلی بورس سهام آمریکاست. این شاخص نشانگر عملکرد ۳۰ شرکت برتر است. نام کامل شاخص داوجونز، Dow Jones Industrial Average است، اما معمولاً اکثر شرکت‌های ثبت شده در این شاخص در بخش صنعتی فعال نیستند، اما بزرگ‌ترین شرکت‌های آمریکا محسوب می‌شوند. با این حال این شاخص از سوی تمام سرمایه‌گذاران جهانی به دقت زیر نظر گرفته می‌شود و می‌تواند نشانگر جریانات ریسکی بازار باشد. این شاخص حساسیت زیادی نسبت به رویدادهای اقتصادی و سیاسی داخلی و خارجی آمریکا دارد.

شاخص سهام S&P 500

شاخص سهام S&P 500 یا Standard & Poor 500 شاخص وزنی از قیمت سهام ۵۰۰ شرکت بزرگ آمریکایی است. به خاطر تعداد بالای شرکت‌هایی که در این شاخص ثبت شده‌اند، شاخص S&P 500 به عنوان دماسنج اقتصاد آمریکا عمل می‌کند و معمولاً برای پیش‌بینی آینده رشد اقتصادی آمریکا استفاده می‌شود. بعد از شاخص داوجونز، این مهم‌ترین شاخصی است که در آمریکا معامله می‌شود. صندوق‌های سرمایه‌گذاری، صندوق‌های قابل معامله و سایر صندوق‌های بازنشستگی به دقت این شاخص را دنبال می‌کنند. میلیاردها دلار آمریکا به این روش سرمایه‌گذاری شده‌اند.

شاخص سهام نزدک (NASDAQ)

شاخص سهام نزدک (NASDAQ) مخفف National Association of Securities Dealers Automated Quotations است. این بزرگ‌ترین بازار اوراق بهادار الکترونیکی در آمریکاست و تقریباً شامل سهام ۳۷۰۰ شرکت می‌شود. همچنین این شاخص بزرگ‌ترین حجم معاملات در بازارهای سهام جهانی را دارد.

شاخص سهام Nikkei

شاخص سهام نیکی (Nikkei) مشابه شاخص داوجونز آمریکاست و شامل ۲۲۵ شرکت ژاپنی می‌شود و به نوعی نشانگر جریانات ریسکی بازار سهام ژاپن است و برای پیش‌بینی اقتصاد این کشور هم استفاده می‌شود.

شاخص سهام DAX

شاخص سهام DAX مربوط به کشور آلمان است. این شاخص شامل سهام ۳۰ شرکت بزرگ بلو چیپ می‌شود. شرکت‌های بلو چیپ (Blue Chip) شرکت‌هایی هستند که از لحاظ کیفیت محصولات و خدمات در دنیا شناخته شده‌اند و توانایی عملکرد خوب در دوره‌های رکود و رونق را دارند. از آنجایی که آلمان بزرگ‌ترین اقتصاد ناحیه یورو است، معمولاً شاخص دکس (DAX) به دقت از سوی سرمایه‌گذاران بین‌المللی دنبال می‌شود. دویچه بانک، آدیداس، BMW و … در این شاخص ثبت شده‌اند.

شاخص سهام FTSE

شاخص سهام FTSE که “فوتزی” تلفظ می‌شود، عملکرد سهام شرکت‌های بزرگ (از لحاظ سرمایه) انگلستان را نشان می‌دهد و در بورس سهام لندن لیست شده است. این شاخص انواع مختلفی دارد مثل شاخص FTSE 100 یا FTSE 200. عدد اضافه شده به آخر FTSE نشانگر تعداد سهام شرکت‌های ثبت شده در شاخص است.

شاخص سهام هنگ سنگ (Hang Seng)

شاخص سهام هنگ سنگ مربوط به هنگ‌کنگ است. این شاخص نشانگر عملکرد کلی بورس سهام هنگ است.

شاخص سهام Stoxx Europe 600

شاخص سهام Stoxx Europe 600 که Stoxx 600 هم خوانده می‌شود، شاخص سهام اروپایی است. این شاخص نشانگر عملکرد ۶۰۰ شرکت سهامی بزرگ، متوسط و کوچک است که در ۱۷ کشور اروپایی فعالیت می‌کنند و تقریباً ۹۰ درصد سهام شناور بورس سهام اروپا را شامل می‌شود، که محدود به ناحیه یورو نیست. سهم انگلستان در این شاخص ۲۷ درصد و سهم سوئیس هم تقریباً ۱۵ درصد است. علاوه بر این سهام کشورهایی مثل آلمان، فرانسه، اتریش، بلژیک، دانمارک، فنلاند، ایرلند، ایتالیا، لوکزامبورگ، هلند، نروژ، لهستان، پرتغال، اسپانیا و سوئد هم در این شاخص ثبت شده‌اند.